Sunday, November 22, 2015

سفر هيأتهاي خارجي به ايران و نتايج آن




بعد از برجام، هيات‌هاي خارجي درتركيب‌هاي مختلف به ايران سفر مي كنند و آخرين آن، رئيس پارلمان اروپا بود كه يك روز در تهران ماند / مثل هميشه اين سفر با سر و صدا همراه بود.

سوال

چرا سفر هيأتهاي خارجي در حالي كه قاعدتاً بايستي امتيازي براي براي خروج حكومت آخوندها از انزواي منطقه يي و بين المللي به حساب بيايد به بحراني در درون نظام تبديل مي شود؟ 

پاســــخ
1.اگر مسألة هژموني در اين نظام حل شده بود و حاكميت، يكپايه و تك قطبي بود؛ قطعا اين سفرها مي توانست امتيازي براي حكومت آخوندي به حساب آمده و آن را از انزواي خفه كننده كنوني نجات داده يا حداقل كاهش دهد، اما آنچه كه در عمل رخ مي دهد؛ اثرش كاملاً معكوس مي باشد. 
2.هيأتهاي سياسي غربى كه مي آيند، مطلوب باند رفسنجاني روحاني هستند و اين باند مقاصد خود را با آنها در راستاي خط تعامل دنبال مي كند، 
3.باند ولي فقيه در شرايط موجود مخالف اين ديدارها و سفرها هستند. چون اينها كه بعد از برجام و توافق هسته يي كه به ايران مي آيند، دو چيز را روي ميز نظام مي گذارند، يكي دست برداشتن از صدور تروريسم و دخالت در كشورهاي ديگر و قطع حمايت از گروههاي تروريستي منطقه، يكي هم حقوق بشر و دست برداشتن از اعدام و سركوب و مشخصاً سركوب زنان. در ضمن اينكه اين هيات‌ها هم بدنبال سرمايه گذاري و بستن قراردادهائ اقتصادي نيز هستند كه در تضاد با تيول اقتصادى سپاه و ولي فقيه مي باشد. از اين رو اين باند سعي مي كند به انواع شيوه‌ها در اين‌‌اش موش بيندازد. مثلاً با دستگيري خبرنگاران و دلالها و سخت گيري در مورد حجاب خانم‌هاي همراه هيأت كاري مي كنند كه يك فضايي منفي از وضعيت نظام گرفته و آن را به دولتهاي خودشان يا به افكار عمومي منتقل كنند. نگاهي به انعكاس اين سفر‌ها در مطبوعات وابسته به باند خامنه اي به فهم بيشتر تضاد ودرگيري دو باند كمك ميكند: «هزينه ـ فايده توسعه روابط سياسي با غرب چيست؟» / «از اين سفرها چه چيزي جز تحقير و توهين نصيب ما شده است؟ كدام تحريم يا محدوديت بين المللي به خاطر اين ديدارها برداشته شده است؟» / «مقدمه‌سازي براي فشار بين‌المللي بر جمهوري اسلامي ايران اين بار با ابزار حقوق بشر را دنبال مي‌كنند». 

نتيجـــه

بنابراين هر سفر هيات‌هاي خارجي خواه و ناخواه تبديل به سوختي براي ادامه جنگ بين دو باند مي شود. يك باند برايش سر و دست مي شكند، چون راه نجات حاكميت را تنها در آويختن به غرب مي داند. باند ديگر بر اساس فرضية نفوذ خامنه اي، آن را توطئه و خطرناك مي داند. از اين سفر هيأتهاي خارجي ظاهرش شيريني و امتياز است، اما يك شيريني آغشته به زهر مي باشد كه هم تعادل نظام را به هم مي زند و هم تصويري كاملاً معكوس از آن چيزي كه مد نظر باند رفسنجاني ـ روحاني است به جامعة بين المللي ارائه مي دهد. 


0 comments:

Post a Comment